Muurbrievenbus Splendor Amsterdam

Brievenbus

De post betekende vroeger zoveel meer. In de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw ontving je nog minimaal elke dag één poststuk (de afrekening van de giro), maar meestal meerdere. Nu blijft de bus veelal leeg.

De brievenbus werd vroeger in gebouwen vaak op een prominente plaats ingemetseld in de muur, waardoor direct duidelijk was waar de post bezorgd moest worden. Zoals bij dit voorbeeld in de Nieuwe Uilenburgerstraat (een voormalig badhuis, nu muziekcentrum Splendor). Dit type brievenbus is tegenwoordig doorgaans niet meer in gebruik, met dank aan de huidige minimumafmetingen voor de opening. In dit geval is er een nieuwe bus van een groter formaat even verderop in een hek gemonteerd. De oude bus is dichtgemaakt met stukje hout, waarop met enige moeite te lezen valt: “Post 114 in bus hek svp, dankjewel”. Grappig, zowel ‘u’ (op z’n Frans) als ‘je’ dus.

Ingemetseld buiten werking

Muurbrievenbus
Ook deze ingemetselde muurbrievenbus is gesloten met een plankje. Mooi aan dit exemplaar zijn de vier levensgrote stenen schroeven.

Het zal de lezer niet verbazen dat De Balk graag een ingemetselde brievenbus in de muur zou willen hebben. Een kunstenaar die vroeger op de Gabriël Metsustraat in Amsterdam op de begane grond woonde had zo’n bus. Zijn bed stond onder het raam, zijn hoofdkussen pal onder de brievenbus. Als hij te laat opstond werd hij gewekt door door de post (er was toen nog een gegarandeerde dagelijkse hoeveelheid).

Zoiets is ook wel aardig (maar ook dicht):

Muurbrievenbus verticaal
Ook al niet meer toegankelijk…

En dan dit exemplaar, tegengekomen in Hoorn. Er is een soort beschermingswal om de bus gemetseld, waarschijnlijk als bescherming tegen de regen. Het doet denken aan een tunnel. Deze is in elk geval nog in gebruik, zo lijkt het.

Brievenbus als tunnel
Brievenbus als tunnel

Gepubliceerd door

De Balk

De Balk is een onregelmatig verschijnend magazine, losse nummers zijn leverbaar per post. De berichten op de website vormen een soort kladblok.